Ondernemen kun je leren

Je bent zelfstandig ondernemer geworden. Je kiest voor vrijheid, je bent goed in je vak en je hebt er plezier in. Dan ben je goed bezig. Alleen met die administratie, acquisitie, lastige klanten, die vele ideeën, geen focus en geen vraag naar jouw aanbod weet je je geen raad?

Je herkent vast wel één of meer van de grootste frustraties van ondernemerschap:

1. Administratie/belasting

Tja, als je daar geen opleiding voor hebt gehad en het met de kennis van de paar jaar middelbare school moet doen, is dat wel even graven in je geheugen en weinig toereikend. Er zijn echter handige programma’s die je het eenvoudig kunnen maken. De andere oplossing zou zijn om het uit te besteden.

2. Acquisitie/verkoop

Dit is verreweg de minst geliefde activiteit. Ruim 95% heeft er gewoonweg een hekel aan. We vinden verkopen eigenlijk een beetje “leuren”. Ook verkopen wordt je nergens anders geleerd dan bij specifieke verkoopopleidingen. En toch, het is niet moeilijk en sterker nog, het is leuk! Verkopen is niet meer of minder dan iemand geïnteresseerd maken door jouw aanstekelijke enthousiasme over jouw product of dienst. Je hoeft niet te verkopen maar te vertellen hoe jij een probleem voor iemand kunt oplossen.

3. Lastige klanten

Wie kent ze niet? Ze reageren niet op offertes, durven geen beslissingen te nemen, betalen facturen niet (op tijd), willen meer of anders dan was afgesproken en ga zo maar door. Leren hiermee om te gaan is één, maar wellicht is vermijden beter! Ga op zoek naar de voor jouw ideale klant. Definieer voor jezelf zo duidelijk en specifiek mogelijk wie jouw ideale klant is, waaraan dient hij te voldoen, wie kun jij het beste helpen en waarom. Hoe duidelijker voor jezelf wie jouw ideale klant is, hoe gemakkelijker het vinden ervan wordt.

4. Er is geen vraag naar jouw product of dienst

Dat zou je kunnen denken als het niet wil vlotten met klanten vinden. De kans is echter groot dat dit een misverstand is en je gewoonweg op de verkeerde plek naar je klanten zoekt. Een andere verklaring kan zijn dat je prijs te laag is en je daarom niet serieus genomen wordt. Wees niet voorzichtig met je prijs. Als je goed bent, ben je veel geld waard!

5. Je hebt teveel ideeën en geen focus

Het één is fijn het ander wat onhandig. Vaak is het ontwikkelen van vele ideeën een excuus om niet over te hoeven gaan tot het uitvoeren ervan. Een andere reden kan zijn dat je de ideeën niet geprioriteerd hebt en overweldigd wordt door de hoeveelheid werk die je ermee op je hals haalt. Zet al je ideeën op papier en geef er een prioriteit aan. Plan op basis van deze prioriteiten de uitvoering van de ideeën in een tijdschema. Zo raakt je hoofd leeg, vergeet je niets en weet je wanneer je welke actie gaat uitvoeren.

6. Wil je meer leren over ondernemen en hoe je:

– meer INKOMEN en meer VRIJE TIJD genereert
– jouw business RECESSIE-PROOF maakt
– meer KLANTEN aantrekt
– jouw klanten steeds weer bij je TERUG laat komen
– een OPMERKELIJK PRODUCT of dienst ontwikkelt
– jouw NETWERK van potentiële klanten laat groeien
– door ultra-scherpe FOCUS veel productiever wordt

Dan is Business Bootcamp the place to be. Kijk voor meer informatie op:
http://www.businessbootcamp.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.