Hoe verkoop ik aan moeilijke klanten?

Hoe verkoop ik aan moeilijke klantenHet ondernemen kan soms behoorlijk frustreren. Je wilt eigenlijk gewoon alleen doen waar je goed in bent; jouw producten en/of diensten leveren.
De klant staat echter niet te springen om deze af te nemen. Je hebt een mooie offerte uitgebracht maar de klant is nog niet overtuigd. Hoe pak je dit aan?

Als de klant niet direct vol enthousiasme zijn handtekening plaatst onder jouw offerte of gretig akkoord gaat met jouw voorstel kan dat om één meer van onderstaande redenen zijn:

1. De klant heeft geen goed beeld van wat je wilt verkopen

Het is aan jou om hem uit te leggen wat het betreft dat je wilt verkopen voordat je om een reactie vraagt.
Maak het heel eenvoudig en voor één uitleg vatbaar. Geef voorbeelden of laat iets zien en zorg dat er geen misverstanden kunnen bestaan over wat je precies biedt.

2. De klant geeft aan jouw product of dienst niet te willen

In dit geval kun je uitleggen wat de gevolgen zijn als de klant jouw dienst of product NIET koopt.
Hierbij zou je een aantal scenario’s kunnen bedenken. Leef je in in de wereld van je klant en schets wat het voor de klant concreet voor verschil maakt in een of meerdere situaties waarbij ze jou product of dienst niet zouden hebben.

3. De klant gelooft niet wat je zegt

De klant begrijpt dat je hem iets wilt verkopen en dat je niet onafhankelijk zou kunnen zijn in je advies. Indien de klant jouw verhaal niet wil geloven, gelooft hij dat wellicht van anderen wel.
Dit kan aan de hand van testimonials, gebruikers of afnemers van jou product of dienst die aangeven tevreden te zijn.
Ook aanbevelingen op bijvoorbeeld jouw LinkedIn profiel of rapporten en onderzoeken die uitwijzen dat jouw product of dienst waardevol is kan jouw verhaal onderbouwen.

4. De klant zegt dat hij het niet kan betalen

Net als bij punt 2. kun je hier scenario’s schetsen waarbij je duidelijk kunt maken dat zij het zich niet kunnen veroorloven om jouw product of dienst NIET af te nemen.
Wederom is ook hier van belang dat je je goed inleeft in de positie van de klant. Enerzijds kun je een financiële onderbouwing geven door voor te rekenen wat de investering die je vraagt direct of indirect deze klant zal opleveren.
Anderzijds kun je wellicht voorbeelden aandragen van de opbrengsten die het andere klanten heeft opgeleverd.

Laat een reactie achter

Ik ben benieuwd welke aanpak jij hebt om moeilijke klanten over de streep te halen. Laat het me weten en zet jouw tips in onderstaand reactieveld.

Ik hoor graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.